sobota, 5 stycznia 2013

Dzień 4. - "Ku zdrowemu odżywianiu"

Dziś w pokoju znalazłam czekoladę z kandyzowanymi fiołkami - moją ukochaną! I co teraz? Nic. Leży i od czasu do czasu się na nią patrzę.

 O witaminie B12 

Jakiś czas temu odwiedziłam aptekę, by spytać farmaceutkę o to, co powinni suplementować wegetarianie. Myślałam, że głównie żelazo, a okazuje się, że raczej witaminę B12. Dlaczego?
  • witamina B12 uczestniczy w wytwarzaniu aminokwasów białkowych w ludzkim ciele, a jak wiadomo aminokwasy dla ludzkiego organizmu są niezbędnę - brak tej witaminy może zahamować ten proces, a skutki tego już są marne
  • niski poziom tej witaminy prowadzi też do anemii (a B12 uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek)
To ciekawe! Nasz organizm ma zdolność magazynowania tej witaminy, więc jej dostarczanie nie musi się odbywać każdego dnia. Ważne by przyjmować ją regularnie, ale niekoniecznie codziennie.

Witamina B12 MUSI być dostarczana organizmowi, bo sam jej sobie nie wyprodukuje!

Gdzie ją znajdziemy? W podrobach, wątrobie, nerkach, rybach, jajkach, serach, ostrygach, małżach i... grzybach! Co ciekawe, witaminę B12 można znaleźć też w produktach dla dzieci, tj. płatki śniadaniowe.

Z racji tego, że jestem wegetarianką, nie jest źle - jem produkty mleczne, sery i jajka. Gorzej mają weganie. Oni muszą tę witaminę z pewnością suplementować, mimo tego, że w produktach im dedykowanych też jest obecna.

Więcej o witaminie B12 na witaminab12.pl

 O suplementacji 

Nie każda witamina B12 dostępna w tabletkach jest dobra! Najlepiej wybrać preparaty nie zawierające sztucznych dodatków, czy skrobii, kukurydzy, drożdży - potencjalnych alergenów. Ja też postanowiłam się suplementować. Wybrałam witaminę B12 firmy Solgar, odpowiednią dla wegetarian, nie zawierającą cukru, soli i skrobi. Biorę jedną na dzień, zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
Witamina B12 firmy Solgar kosztuje ok. 40 zł za 100 tabletek - moim zdaniem się opłaca! :-)

 Co dziś jadłam? 

Śniadanie
3 łyżki płatków owsianych ze szczyptą cynamonu + mleczny napój zrobiony z 16 truskawek (mrożonych) i połowy szklanki mleka 0,5%




Drugie Śniadanie
1 pomarańcza i 6 orzechów nerkowca




Lunch
bułka grahamka przekrojona na pół i posmarowana w sumie 2 łyżkami pasztetu sojowego +
połowa zielonego ogórka



Obiad
45 sztuk makaronu pełnoziarnistego z bazylią + sos zrobiony z 1 pomidora, połowy małej cebuli, 1 ząbka czosnku, 1 łyżki oliwy z oliwek, kilku kropel octu balsamicznego, szczypty oregano, bazylii, pieprzu i soli + całość na koniec posypana 1 łyżką startego parmezanu




Kolacja
4,5 łyżki serka wiejskiego 3% + 1 pomidor + 1 kromka Wasa 3 Zboża

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz